+36305207336 info@kkv-tuning.hu
Szubjektív gondolatok a mediációról

Szubjektív gondolatok a mediációról

Mediáció. Szeretem ezt a szót. Még akkor is, ha gyakran összetévesztik a meditációval. Bár nagyon különböző dolgokról van szó, mégis találok a két tevékenységben közös vonást.

Ha meditálok, azért teszem, hogy egyfajta nyugalmi állapotot érjek el a magam számára, hogy a külvilág zaja ne tolakodjon be a belső világomba. Szükségem van a bensőséges csendre önmagammal, ha meditálok, ráhangolódom a belső világomra.

De mit teszek, ha mediálok?

A mediálás célja ugyanúgy egy nyugalmi állapot elérése, hisz a cél az, hogy egy konfliktust megoldjunk, lezárjunk és a helyzet nyugvópontra jusson. Ha mediálok, ugyanúgy ráhangolódom, csak nem önmagamra, hanem egy adott konfliktus szereplőire, mert meg akarom érteni a konfliktus mögött húzódó motivációkat, érzéseket. Így számomra a mediáció szó sokkal inkább fejezi ki a tevékenységet, amiért lelkesedem, mint a közvetítői tevékenység kifejezés, amit kissé lélektelennek érzek. Persze ettől ugyanarról a tevékenységről van szó.

A mediátor abban segít, hogy egy konfliktus az abban résztvevő felek számára megoldódjon és mindenki elégedetten távozzon, mert a helyzet számukra nyugvópontra jutott. A konfliktusok nagy részében nem az Igazságról van szó, hanem érdekek ütközéséről, amit érzelmileg érintett helyzetben a konfliktus szereplői nem képesek objektíven látni. A mediáció egy működő módszer a konfliktusaink feloldására. Nem csodaszer, a sikeressége az érintett felek együttműködési készségétől függ, a mediátor ebben tud segíteni. De nagyszerű módszer, mert a céltól függően lehetőséget teremt a felek további együttműködésére vagy a békés elválásra.

Nekem a mediáció az együttműködésről, a felelősségvállalásról és a jövőre koncentrálásról szól. És arról, hogy a felek maguk akarnak dönteni a saját ügyeikben és nem engedik ki az irányítást a kezükből. Persze lehet, hogy a mediáció nem lesz sikeres. De akkor is ott marad a felekben a “mindent eszközt megpróbáltam, ami a rendelkezésemre áll” jóérzése.

Neked egyedi a vállalkozásod?

Az egyediség megkülönböztet.

Szerinted egyedi a vállalkozásod?

Talán igenlő a válaszod, hisz senki nem nyújt olyan szolgáltatásokat, mint a te vállalkozásod, azt a terméket, amivel a piacon vagy, senki nem adja ilyen jó áron. Vagy esetleg nemleges a válaszod, hisz a vállalkozásod franchise rendszerben működik, vagy a következő sarkon is egy hasonló vállalkozás üzemel.

Értjük ezeket a válaszokat és azt is, hogy miért mondanád. Mégis azt mondjuk, hogy biztosan egyedi a vállalkozásod. Tőled egyedi. Te teszed olyanná, amilyen. Nem az árak, nem a minőség, hanem TE, ahogy a személyiséged, tudásod, értékrended, emberekhez, világhoz való viszonyod, elvárásaid megjelennek a vállalkozásodban.

” Vállalkozásunk tükörként mutatja nekünk, kik vagyunk, mit tudunk, mire vagyunk képesek. ” Michael E. Gerber kisvállalkozói szakértőt idézzük és mélyen egyetértünk vele.

Uniformizáljuk a világot, sablonokat, mintákat használunk azért, hogy könnyebben és gyorsabban eligazodjunk benne. A sablonok, a követett minták segítenek abban, hogy gyorsabban döntsünk, de benne van a tévedés lehetősége. Mi nem szeretjük a sablonokat, mert korlátoznak, ráadásul úgy, hogy nem is nagyon vesszük észre. Nem gondolkodunk, csak ítéletet hozunk, minősítünk színek, számok, betűk alapján és nem vesszük észre az egyediséget.

Mit jelent számunkra, hogy egyedi, vállalkozásodra szabott szolgáltatást nyújtunk? Hogy megvizsgáljuk vállalkozásod egyediségét, elgondolkodunk a folyamatokon, a döntéshozatali rendszeren, de főképpen Téged ismerünk meg a vállalkozásodon keresztül. Kutakodunk a tapasztalatainkban, hogy mit tudnánk nálad hasznosítani. Komolyan megfontoljuk és kidolgozzuk, hogy mi az, amivel támogathatjuk a vállalkozásod fejlődését, növekedését, hogy épp azt a szolgáltatást nyújtsuk neked, amivel sikerre viheted az elképzeléseidet.

Beköszöntő

Vigyázz…kész…tuning!

Üdvözlünk a kkv-tuning támogató iroda honlapján!

Már egy ideje saját projektekben gondolkodunk, hogy az évek alatt megszerzett tapasztalatainkat ne csak a munkahelyünkön hasznosítsuk. Elsősorban a munkaerővel, mint erőforrással foglalkoztunk. Ezek a projektek, amikből magunk is rengeteget tanultunk, félbemaradtak és az idő is túlmutatott az érvényességükön.

Megtapasztaltuk, hogy akár egy nagyvállalatot, akár egy kisvállalkozást tekintünk, a fejlődés kulcsa a tanulás és a változó körülményekhez való folyamatos alkalmazkodás.

A nagyobb vállalkozások általában több elkölthető forrással rendelkeznek, de e pénzügyi források felhasználása nem feltétlenül hatékony. Aki e körben járatos, ismeri a jelenséget, hogy egy új menedzsment érkezésével általában új szelek kezdenek fújni. Esetenként sok pénzt költenek új rendszerek bevezetésére, új szervezeti stratégiára és a szervezet mégsem működik jobban, nem teljesít hatékonyabban.

A mikro- és kisvállalkozások más gondokkal küzdenek. Ebből a legjellemzőbb az, hogy hatékonyan működő szervezet kialakítására nincs elég pénzük (és talán akaratuk sem). Inkább költenek eszközök beszerzésére, mint a munkaerő vagy akár a szervezet fejlesztésére. Hisz ha vásárolnak egy gépet, annak az eredménye akár másnap értékelhető, míg a munkaerőre és a szervezetre fordított forintok hatása hosszú távon érezhető. Senki nem becsüli meg az olajozottan működő szervezetet egészen addig, amíg meg nem tapasztalta a rosszul működő szervezet kártékony hatását.

Azt is megtapasztaltuk, hogy a külső segítség (pl. tanácsadó cégek) igénybe vétele is elsősorban a nagyobb vállalkozásokra jellemző. Persze ennek oka az is, hogy e cégek óradíja a csillagos eget súrolja. És azt is megtapasztaltuk, hogy különösen az önfoglalkoztató vállalkozásból kinövő mikro- és kisvállalkozások a self-made módszert nehezen engedik el. Hisz rengeteg energiát fektettek a vállalkozásuk létrehozására, “nehogy már más jobban tudja, hogy mit kell tenni”.

Márpedig mi mégis arra vállalkozunk, hogy a tapasztalatainkat és a tudásunkat a mikro- és kisvállalkozásoknak ajánljuk. Azért tesszük ezt, mert láttunk néhány jól induló kisvállalkozást azért eltűnni, mert nem tudott alkalmazkodni a vállalkozás fejlődésében kikerülhetetlenül jelentkező kihívásokhoz. Olyan támogató szolgáltatásokat dolgoztunk ki, amelyek a mikro- és kisvállalkozások méretéhez, lehetőségeihez alkalmazkodva segíthetik a hatékonyabb működést.

Látjuk, hogy napjainkban mintha álmából felébredt volna a gazdasági kormányzat. Célul tűzte ki a mikro- és kisvállalkozások támogatását és ez jó hír, örüljünk neki és mindenkit arra biztatunk, hogy használja ki.

Mégis az maradt a meggyőződésünk, hogy van helyük a szolgáltatásainknak a piacon. Azon dolgozunk, hogy a fejlődés, a hatékonyság, a siker, a lendület megteljenek valódi tartalommal a partnereink számára.

A legnagyobb érték

A legnagyobb érték
A legnagyobb érték

Nem tagadom, régóta foglalkoztat, hogyan lehet a mikro- és kisvállalkozásokat „helyzetbe hozni”. Talán azért ez a kötödés, mert sok vállalkozás születésénél voltam ott a kilencvenes évek elején. Közgazdászként sokuknak segítettem a gondolkodásban, a vállalkozás elindításában. Közelről tapasztaltam meg a nehézségeiket, láttam, hogy a hit és a szaktudás ellenére milyen sokan mentek tönkre és persze lettek sikeresek is.

Klasszikusan egy vállalkozás nem nagyvállalatként indul, sokkal inkább mikrovállalkozásként a családtagok/barátok/szakmatársak bevonásával. Lépésről lépésre halad a növekedésben, ahol vannak olyan lépcsőfokok, amit nem minden vállalkozás tud sikeresen meglépni.

Az első ilyen lépés talán, amikor a saját munkavégzésünkre alapuló mikrovállalkozás keretéből kilépve munkaadók is leszünk.  Amellett természetesen, hogy az efféle növekedés terheit ki tudjuk-e termelni, szembesülünk azzal is, hogy feladatunkká válik a megfelelő munkaerő kiválasztása és manapság főképpen a munkaerő megtartása/pótlása. Megjelenik egy újfajta felelősség is, hisz nem csak a saját családunkért, hanem vállalkozásunkon keresztül a munkavállalóinkért is felelősekké válunk.

Úgy gondolom, hogy egy működő vállalkozás legnagyobb értéke a munkaerő. Ha nem jól választunk, ha nem együttműködő a csapat, a legdrágább és legkorszerűbb eszközökkel sem tudunk megfelelő eredményt elérni. Az a legkisebb vállalkozás számára is egyértelmű, hogy be kell ruházni gépekbe, berendezésekbe, hogy a megálmodott piaci pozíciót el tudják érni, meg tudják őrizni és növekedni is tudjanak. Az már nem annyira, hogy a munkavállalók fejlesztése, együttműködésük segítése is beruházást igényel, sőt ma azt tapasztaljuk, hogy a vállalkozások általában a munkaerő költségén próbálnak leginkább takarékoskodni. Pedig a munkaerőbe befektetett pénz és energia sokszorosan megtérül, csak nem olyan látványosan, ahogy egy csarnok felépül.

A vállalkozást a munkavállalók működtetik. Hiába a korszerű felszerelés, a legújabb technika, ha nincsenek hozzáértő, megfelelően elkötelezett és felelősségteljes munkavállalók, a technika csak holt tőke marad. Sokan azt gondolják, hogy a megfelelő munkaerőt az oktatási rendszernek kell biztosítani, ami részben igaz is. Hisz nagyon jó, ha a munkaerőpiacon magas színvonalon képzett munkaerőt találunk. De arról, hogy a felvett munkavállaló szakmailag tovább fejlődjön, a csapatunkba beilleszkedjen, jól érezze magát és elkötelezett legyen a vállalkozásunk fejlődése, növekedése irányában, nekünk kell gondoskodni. Nem elég elvárni az elkötelezettséget, nekünk kell kínálni a lehetőségeket.